Sök:

Sökresultat:

8876 Uppsatser om Översiktlig planering: region: samarbete - Sida 1 av 592

Dialog kring infrastruktur för väg: examensarbete angående
kommunikationen mellan Vägverket Region Norr och rennäringen

Vägverket är central förvaltningsmyndighet med ett samlat ansvar, sektorsansvar, för hela vägtransportsystemet. Som förvaltningsmyndighet ansvarar Vägverket för myndighetsutövning inom vägtransportsektorn samt för planering, byggande, drift och underhåll av de statliga vägarna. Vägverket är uppdelad i sju regioner, där Vägverket Region Norr omfattar Norrbotten och Västerbottens län I planering och drift och underhåll ska Vägverket Region Norr utföra samråd med olika intressenter och en av de grupperna är renägarna som har rätt till vissa markområden för renskötsel. Många renar är inblandade i trafikolyckor och det är ett problem som Vägverket Region Norr vill lösa. Sverige har idag 51 stycken samebyar som breder ut sig i Norrbotten, Västerbotten och Jämtland.

Dialog kring infrastruktur för väg: examensarbete angående kommunikationen mellan Vägverket Region Norr och rennäringen

Vägverket är central förvaltningsmyndighet med ett samlat ansvar, sektorsansvar, för hela vägtransportsystemet. Som förvaltningsmyndighet ansvarar Vägverket för myndighetsutövning inom vägtransportsektorn samt för planering, byggande, drift och underhåll av de statliga vägarna. Vägverket är uppdelad i sju regioner, där Vägverket Region Norr omfattar Norrbotten och Västerbottens län I planering och drift och underhåll ska Vägverket Region Norr utföra samråd med olika intressenter och en av de grupperna är renägarna som har rätt till vissa markområden för renskötsel. Många renar är inblandade i trafikolyckor och det är ett problem som Vägverket Region Norr vill lösa. Sverige har idag 51 stycken samebyar som breder ut sig i Norrbotten, Västerbotten och Jämtland. Vissa landområden är särskilt viktiga för rennäringen och de är sedan 15 december, 2005 fastställda som riksintressen av Jordbruksverket.

Mellankommunal översiktlig planering : möjligheter och begränsningar

Det här är en uppsats omfattande 15 högskolepoäng i ämnet fysisk planering. Uppsatsens titel är ?mellankommunal översiktlig planering ? möjligheter och begränsningar? och undersöker vad begreppet innebär, både i lagens mening och i praktiken, vilka frågor som kommunerna är beredda att samplanera om och hur de gått eller tänker gå tillväga. För att konkretisera frågeställningen har tre stycken fall med olika karaktär valts. Den slutliga frågeställningen handlar om vilka likheter och skillnader som finns i dessa valda fall.

Mellankommunal översiktlig planering - möjligheter och begränsningar

Det här är en uppsats omfattande 15 högskolepoäng i ämnet fysisk planering. Uppsatsens titel är ?mellankommunal översiktlig planering ? möjligheter och begränsningar? och undersöker vad begreppet innebär, både i lagens mening och i praktiken, vilka frågor som kommunerna är beredda att samplanera om och hur de gått eller tänker gå tillväga. För att konkretisera frågeställningen har tre stycken fall med olika karaktär valts. Den slutliga frågeställningen handlar om vilka likheter och skillnader som finns i dessa valda fall. Metoden för uppsatsen har till största delen utgjorts av studier av kommunala dokument; översiktsplaner, samrådshandlingar, dokumentationer etc.

Regional komplexitet i samhällsbyggandet : Om värmländska aktörers syn på regionala dimensioner på fysisk planering

Under 2011 implementerade den svenska regeringen en lag om fysisk planering och hur den ska ta hänsyn till det regionala perspektivet. Den regionala nivån har traditionellt sett varit svag i Sverige i jämförelse med den lokala och nationella nivån och den fysiska planeringen ligger på kommunernas ansvar. Den regionala nivån har också anklagats, från vetenskapen och forskare, att vara avpolitiserande och fokusera på förhandling och samförstånd. Den fy-siska planeringen är organiserad och drivs genom demokratiska processer på kommunal nivå och det är politikerna som fattar de beslut som den fysiska planeringen jobbar efter.När fysisk planering ska ta hänsyn till det regionala perspektivet förändras villkoren för poli-tiken och det blir en förändrad politisk arena. Syftet med denna studie är att analysera aktörer i Värmland och deras syn på denna förändrade arena och de nya villkoren för politik den för med sig.

Arbete med grönstruktur i Skåne - begränsningar och förutsättningar för regional och kommunal grönstrukturplanering med Landskrona kommun som exempel

I dagens samhälle pratas det alltmer om förtätning av städer. Tätare städer ger allt mindre mellanrum mellan bebyggelsestruktur och infrastruktur. Grönstrukturen är ett begrepp som får allt mer utrymme i planeringen och ett mål är att grönstrukturplanering ska få samma självklara plats som till exempel planering av infrastruktur. Denna kandidatuppsats behandlar grönstrukturplanering på regional och kommunal nivå med Landskrona kommun som exempel. I arbetet undersöks begreppet grönstruktur och planeringen av grönstruktur.

Är Region Halland demokratiskt? En studie om indirekt demokrati och demokratisk legitimitet

I fokus för denna uppsats står samverkansorganet och kommunalförbundet Region Hallandeller mer exakt den form av indirekt demokrati som organisationen styrs genom. Studienssyfte är att ur ett demokrati och legitimitetsteoretiskt perspektiv undersöka Region Hallandmed fokus på just den indirekta demokratin. Studiens frågeställning är tvådelad ochundersöker dels hur förankringen av politik inom Region Hallands ram förankras ikommunerna och hos medborgarna. Dessutom undersöks vilka demokratipolitiska ambitionersom Region Halland har. I uppsatsen används en form av kvalitativ metod nämligensamtalsintervjun och intervjuerna genomförs med politiker verksamma i kommunerna ochRegion Halland samt med tjänstemän på Region Halland.

Attitudes towards the Region of Öresund among transnational work commuters

This study is concerned with the region of Öresund and the aspects of work commuting in particular. The purpose is to investigate attitudes and opinions towards the region among work commuters and then apply them to various theories relevant for the questioning, such as globalization, regionalization, ethnicity, nationalism, culture and identity. To investigate the attitudes towards the region we have done a number of interviews with commuters, using qualitative and semi-structured questions. The analysis is divided into three different parts; In Body and in Mind, Us and Them, the Future; and consists of a discussion of our informants? answers related to the theoretical aspects of the earlier mentioned theories.

Förutsättningar för gränsregionala samarbeten inom turism : en fallstudie av SÖT-regionen

Regioner blir allt vanligare arbetsområden, något som EU uppmuntrar genom att avskaffa gränshinder och finansiera regionala projekt via strukturfonderna. Det har dock gjorts få studier kring gränsöverskridande samarbeten gällande turism. Denna studie vill belysa vilka faktorer som påverkar framgången hos ett sådant samarbete genom att studera Sundsvall, Östersund och Trondheim, vilka tillsammans bildar den så kallade SÖT-regionen. Syftet är att ta reda på om det finns förutsättningar för ett turistiskt samarbete mellan Sundsvall, Östersund och Trondheim. För att ta reda på detta studeras hinder respektive möjligheter för ett gränsöverskridande turistiskt samarbete.

Kulturell, administrativ eller funktionell region?   : En analys av Region Skåne och Västra Götalandsregionen

The Swedish regions are new phenomena, from the start from the new regionalism which started in the 1980´s. The purpose of the thesis is to analyze Region Skåne and Västra Götalandsregionen to come to a conclusion which model of region they are and want to be by using theories of regional identity and identity of politics and see similarities and differences. My research question is: Which of cultural, administrative and functional region are Region Skåne and Västra Götaland striving to construct?   The methods I have used are qualitative text- and content analysis to analyze the regions, by using theories about regional identity and identity of politics. Furthermore, I am using some statistic from SOM-institutet to analyze the regional identity in the regions.   The result show that Region Skåne is constructing a cultural region, because of their strong regional identity and that the politicians are using identity of politics to combine the citizens.

Konkurrenter i samarbete : För en starkare reklamregion med event som utgångspunkt.

Da? reklambyra?er som a?r verksamma i mindre regioner vanligen tampas om samma kunder a?r konkurrensen mellan dem ofta ha?rd. I regel har dessa reklambyra?er fa? ansta?llda ja?mfo?rt med va?letablerade reklambyra?er i sto?rre regioner, som genom sin breda kompetens haft mo?jlighet att arbeta med stora kunder och pa? sa? vis byggt upp ett starkt varuma?rke kring sin verksamhet och region. Fo?r att mo?jliggo?ra fo?r de mindre regionernas reklambyra?er att ta upp konkurrensen med de sto?rre, kra?vs att de innehar lika bred kompetens.

Regionalisering i Sydöstra Sverige : En studie om: identitet, legitimitet och demokratisk förankring

The purpose of this study was to investigate the problems of building a new region in the Southeast part of Sweden. The idea of a big south Swedish region is brand new; no former studies in this area have been done before. The main analytical focus of this study is legitimacy, identity and democratic credentials. The study has been carried out by interviews with several leaders in organizations working with the collaborations of the smaller regions in to the big region. The method of this study has been a single-case study and dialogue interviews.

A First Effort to Visualize Knowledge of a Region? A visualization of Öresund & Shenzhen in the perspective of Knowledge Innovation Zone

We have through our theoretical framework been able to create a simplified measuring tool for a KIZ; the S-TKL. We have found that the S-TKL is possible to implement on the Öresund Region but with some flaws. Even though the Öresund Region has implemented the mindset of a KIZ, accurate statistics are in some areas hard to find. We can also through our empirical findings say that it is difficult to use the S-TKL on Shenzhen. The data we have found gives a good indication of both of the regions.

"Are You Gonna Go My Way?" - En empirisk studie av Västra Götalandsregionen lobbyverksamhet och nätverkan i EU

In this thesis we have examined Västra Götalandsregionens ways to lobby and network in the European Union. Our aim was to examine which kind of methods the region uses to lobby in a successful way in Brussels. We found that the region uses both formal and informal methods of lobbying to gain advantages in Brussels. We also wanted to locate various networks which the region is involved in to more easily have their interests satisfied. We found that they had a lot of different alliances and that it is necessary to be involved in different networks to have a chance to lobby the EU institutions.

Skåne - en stark dryckesregion?

The aim of this study was to examine consumers and producers view on beverages and it?s meaning for Skåne (a region in southern Sweden) and how to create a strong culinary region using beverages. It gets more common to connect food and tourism, where food and beverages can be used to attract visitors. The research methods used were qualitative and quantitative and the data was collected by survey and semi-structured interviews. The respondents weren?t aware of current beverage projects in the region.

1 Nästa sida ->